Wie graag naar klassieke muziek luistert zal regelmatig de term ‘Fuga’ voorbij horen komen. Vooral in de Barok was het schrijven van een fuga een geliefde bezigheid.
Het summum vinden we bij Johann Sebastian Bach, terwijl veel componisten na hem de fuga in hun composities hebben gebruikt.
Minder bekend zijn de geschilderde fuga’s. Er zijn zo’n 25 schilderijen met de term ‘Fuga’ in hun titel. Het hoogtepunt van dit verschijnsel vinden we in de 1e helft van de 20e eeuw. Vele kunstenaars waaronder Paul Klee, František Kupka, Wassily Kandinsky hebben deze muziekvorm op zeer uiteenlopende manieren op het schilderdoek weergegeven.
In deze lezing worden de kenmerken van de klinkende fuga naast die van de geschilderde fuga gelegd.
Op deze manier zult u én de muziek én de schilderijen beter gaan begrijpen. Je ziet wat je hoort en je hoort wat je ziet!
Cora Voogt-Hildering is naast haar carriëre als muziekdocent en uitvoerend violiste, in 2012 afgestudeerd aan de Leidse universiteit als kunsthistoricus.
vioolschoolvoorburg.nl