11 oktober 2016, ‘Fijnschilders, maar dan op glas’, 17e en 18e eeuws gegraveerd glas
Lezing door Haro Schultz van Haegen.
Haro Schultz van Haegen heeft een voorliefde voor 17e eeuwse schilderkunst en voor 17e en 18e eeuws gegraveerd glas. In deze lezing staat centraal hoe glas in deze eeuwen werd gemaakt, en vooral werd gebruikt. Glas speelde een bijzondere rol in allerlei sociale verbanden: families, genootschappen, handelsverkeer, en ook als bron van vermaak.
De Nederlandse glasgraveerders van toen zijn te beschouwen als grootmeesters, net als de schilders uit die tijd.
Naast de techniek die destijds werd toegepast bij het vervaardigen van glas als drinkgerei, wordt ingegaan op de rol van glaswerk in beroemde 17e eeuwse schilderijen, met name in de genre-schilderkunst. Daarover zijn mooie verhalen en interessante wetenswaardigheden te vertellen.
Een mooi voorbeeld is het beroemde schilderij van Frans Hals ‘De vrolijke drinker’ die een fraaie roemer in zijn hand vasthoudt. Op welke wijze werd het glas in het sociale leven gebruikt? Verder is er mooi beeldmateriaal dat de verfijndheid van glas van zo’n 300 jaar oud laat zien.
Speciale aandacht wordt besteed aan het werk van de 17e eeuwse Leidse glasgraveur Willem van Heemskerk. Zijn werk is te bewonderen in het Rijksmuseum Amsterdam, het Victoria & Albert Museum Londen en in museum De Lakenhal Leiden.
De komende verbouwing van De Lakenhal, de voortgang daarvan en de kunstwerken die tijdelijk elders hun onderkomen vinden, passeren nog de revue.
Haro Schultz van Haegen is in zijn dagelijks leven adviseur bij fusies en overnames van bedrijven. Daarnaast is hij voorzitter van de Vereniging van Belangstellenden in Museum De Lakenhal.